Tipus de sistemes de transport per cable.
4 participantes
Pàgina 1 de 1
Tipus de sistemes de transport per cable.
En aquest fil us posaré una petita explicació de tots (o quasi bé tots) els tipus de transport per cable existents (entre els quals destaquen sobretot els telecadires de les estacions d'esquí del pirineu).
Telesquí:
Un dels sistemes pioners en el transport per cables de persones. Es tracta d'unes perxes que s'enganxen al cable tractor en la estació inferior i que ens pugen fins a dalt de la pista en el que està instal·lat. Tenen l'aventatge que al anar seguint el contorn de la pista el vent no els sol afectar gaire.
Telecadira de pinça fixe:
Un dels sistemes més coneguts i que fins fa pocs anys eren el sistema de transport per exel·lència. Es tracta d'una cadira que va enganxada al cable tractor sempre, i que remonta desnivells importants, anant a diferents alçades del terre.
Telecadira desembragable:
Actualment són els reis de les estacions d'esquí, siguent un bon sistema de transport "massiu" de persones. Gracies al sistema del embragament i desembragament poden circular a velocitats elevades (màximes de 6m/s), reduint la velocitat de la cadira però no del cable tractor a les estacions inferio i superior. Aquest sistema incorpora cadires de 4, 6 i 8 esquiadors, que poden anar amb coberta de protecció.
Telecabina desembragable:
Igual que els telecadires desembragables, aquests fan servir el mateix sistema, incrementant una mica la velocitat respecte els anteriors. En comptes de cadires, incorpora cabines, les quals van de les 8 places a les 20 aproximadament.
Sistema 3S (Doppelmayr):
Un altre tipus de telecabines desembragables, els quals porten dos cables tractors i una pinça més llarga, permeten una cabina de gran capacitat a unes velocitats elevades, i sense haver d'aturar-se al arribar a les estacions inferior i superior del trajecte.
Telefèric:
Conegut també com a aeri (a Montserrat hi ha un), consta de dos circuits amb uns cables fixes i uns altres de tractors que fan pujar les cabines (nomès hi han dues) creuant-se a mig camí. Són sistemes on hi entren com a màxim 200 persones per cabina i amb una velocitat superior a la dels telecabines (normalment el recorregut és molt més llarg), d'uns 12,5m/s.
Funicular:
Aquest sistema combina els rails amb el cable per a remuntar fortes pendents. Basat en una via amb un encreuament a la meitat del trajecte, consta de dos "trens" que van traccionats per un cable tractor. Dels més coneguts a Catalunya, en podem destacar els de Montserrsat i el de Gelida.
Si m'he deixat algun espero que m'ho comenteu, i si algú vol més informació sobre algun dels tipus que m'ho digui.
Telesquí:
Un dels sistemes pioners en el transport per cables de persones. Es tracta d'unes perxes que s'enganxen al cable tractor en la estació inferior i que ens pugen fins a dalt de la pista en el que està instal·lat. Tenen l'aventatge que al anar seguint el contorn de la pista el vent no els sol afectar gaire.
Telecadira de pinça fixe:
Un dels sistemes més coneguts i que fins fa pocs anys eren el sistema de transport per exel·lència. Es tracta d'una cadira que va enganxada al cable tractor sempre, i que remonta desnivells importants, anant a diferents alçades del terre.
Telecadira desembragable:
Actualment són els reis de les estacions d'esquí, siguent un bon sistema de transport "massiu" de persones. Gracies al sistema del embragament i desembragament poden circular a velocitats elevades (màximes de 6m/s), reduint la velocitat de la cadira però no del cable tractor a les estacions inferio i superior. Aquest sistema incorpora cadires de 4, 6 i 8 esquiadors, que poden anar amb coberta de protecció.
Telecabina desembragable:
Igual que els telecadires desembragables, aquests fan servir el mateix sistema, incrementant una mica la velocitat respecte els anteriors. En comptes de cadires, incorpora cabines, les quals van de les 8 places a les 20 aproximadament.
Sistema 3S (Doppelmayr):
Un altre tipus de telecabines desembragables, els quals porten dos cables tractors i una pinça més llarga, permeten una cabina de gran capacitat a unes velocitats elevades, i sense haver d'aturar-se al arribar a les estacions inferior i superior del trajecte.
Telefèric:
Conegut també com a aeri (a Montserrat hi ha un), consta de dos circuits amb uns cables fixes i uns altres de tractors que fan pujar les cabines (nomès hi han dues) creuant-se a mig camí. Són sistemes on hi entren com a màxim 200 persones per cabina i amb una velocitat superior a la dels telecabines (normalment el recorregut és molt més llarg), d'uns 12,5m/s.
Funicular:
Aquest sistema combina els rails amb el cable per a remuntar fortes pendents. Basat en una via amb un encreuament a la meitat del trajecte, consta de dos "trens" que van traccionats per un cable tractor. Dels més coneguts a Catalunya, en podem destacar els de Montserrsat i el de Gelida.
Si m'he deixat algun espero que m'ho comenteu, i si algú vol més informació sobre algun dels tipus que m'ho digui.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
La veritat que és una explicació molt bona, ni que fossis instal·lador d'aquests sistemes de transport. Els que he utilitzat jo, el Funicular de Montjuïc de Barcelona, que surt de l'estació de Metro de les línies L2 i L3 de Paral·lel, fins a dalt el parc de Montjuïc, a pocs metres de l'estadi olímpic i el palau St. Jordi. La majoria del seu traçat és soterrat. També hi ha un telecabina a Núria, explotat per la divisió de Turisme i Muntanya dels FGC, que surt des de l'estació del Cremallera, fins a dalt l'alberg Pic de l'Àliga, el telecabina es diu Coma del Clot.
A l'estació d'esquí de La Molina, hi ha el telecabina Alp 2500 que uneix l'estació propietat dels FGC, amb l'estació de La Masella, de propietat privada.
Llavors tenim un altre tipus de sistema, l'ascensor inclinat. En tenim un a Puigcerdà, que comunica el barri de l'estació, amb el centre de la ciutat. L'ascensor inclinat de Puigcerdà recupera un antic projecte de l'any 1923 per unir l'estació de ferrocarril mitjançant un funicular amb el nucli urbà, situat dalt d'un turó. Així doncs, l'any 2003 s'inaugurava a la capital de la Cerdanya aquest transport que uneix la plaça de l'estació de la renfe amb la plaça de l'ajuntament. De fet, l'ascensor inclinat només arriba fins al carrer Raval de les Monges. L'últim tram es fa mitjançant un ascensor panoràmic estàndard (de tipus vertical), provocant una ruptura probablement evitable. Paral·lelament al traçat, tot rectilini i de via única, hi ha unes noves escalinates per poder fer el recorregut a peu. L'ús de l'ascensor és gratuït i funciona tots els dies de 8 del matí a 10 de la nit. Les instal·lacions són vigilades per càmeres connectades a la seu de la Policia Local.
CARACTERÍSTIQUES DE L'ASCENSOR INCLINAT ACTUAL
Constructor Elevatori Maspero de Appiano Gentile
Data d'inauguració de la línia 03.05.2003
Longitud 75 m
Desnivell 27,2 m
Pendent màxim 44,5 %
Vehicles 1
Capacitat del vehicle 25 persones
Capacitat de transport (en un sol sentit) 375 persones/hora
Velocitat 1 m/s
Amplada de via 1200 mm
Font: HobbyTren nº116
A l'estació d'esquí de La Molina, hi ha el telecabina Alp 2500 que uneix l'estació propietat dels FGC, amb l'estació de La Masella, de propietat privada.
Llavors tenim un altre tipus de sistema, l'ascensor inclinat. En tenim un a Puigcerdà, que comunica el barri de l'estació, amb el centre de la ciutat. L'ascensor inclinat de Puigcerdà recupera un antic projecte de l'any 1923 per unir l'estació de ferrocarril mitjançant un funicular amb el nucli urbà, situat dalt d'un turó. Així doncs, l'any 2003 s'inaugurava a la capital de la Cerdanya aquest transport que uneix la plaça de l'estació de la renfe amb la plaça de l'ajuntament. De fet, l'ascensor inclinat només arriba fins al carrer Raval de les Monges. L'últim tram es fa mitjançant un ascensor panoràmic estàndard (de tipus vertical), provocant una ruptura probablement evitable. Paral·lelament al traçat, tot rectilini i de via única, hi ha unes noves escalinates per poder fer el recorregut a peu. L'ús de l'ascensor és gratuït i funciona tots els dies de 8 del matí a 10 de la nit. Les instal·lacions són vigilades per càmeres connectades a la seu de la Policia Local.
CARACTERÍSTIQUES DE L'ASCENSOR INCLINAT ACTUAL
Constructor Elevatori Maspero de Appiano Gentile
Data d'inauguració de la línia 03.05.2003
Longitud 75 m
Desnivell 27,2 m
Pendent màxim 44,5 %
Vehicles 1
Capacitat del vehicle 25 persones
Capacitat de transport (en un sol sentit) 375 persones/hora
Velocitat 1 m/s
Amplada de via 1200 mm
Font: HobbyTren nº116
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Telecabina Coma del Clot (Núria). Dades extretes de Trenscat.cat
El telecabina pulsé de Núria a la Residència segueix el mateix traçat de l'antic funicular, ja que comunica l'estació del cremallera amb l'alberg del Pic de l'Àliga. La línia va entrar en servei el 1988, pertany també a FGC i és l'únic aparell del tipus pulsé (amb tren de cabines) que hi ha a Catalunya
Constructor Agudio
Data d'inauguració 01.01.1988
Longitud 657 m
Altitud estació inferior 1970 m
Altitud estació superior 2120 m
Desnivell 150 m
Pendent màxim 23,9 %
Suports intermedis 11 torres
Vehicles 2x4
Capacitat de cada cabina 6 persones
Capaciat de transport 400 persones/hora/sentit
Velocitat 5,0 m/s
Diàmetre del cable 36 mm
Accionament del motor Elèctric
El telecabina pulsé de Núria a la Residència segueix el mateix traçat de l'antic funicular, ja que comunica l'estació del cremallera amb l'alberg del Pic de l'Àliga. La línia va entrar en servei el 1988, pertany també a FGC i és l'únic aparell del tipus pulsé (amb tren de cabines) que hi ha a Catalunya
Constructor Agudio
Data d'inauguració 01.01.1988
Longitud 657 m
Altitud estació inferior 1970 m
Altitud estació superior 2120 m
Desnivell 150 m
Pendent màxim 23,9 %
Suports intermedis 11 torres
Vehicles 2x4
Capacitat de cada cabina 6 persones
Capaciat de transport 400 persones/hora/sentit
Velocitat 5,0 m/s
Diàmetre del cable 36 mm
Accionament del motor Elèctric
Editat per darrera vegada per UT440_132M el Dt Maig 04, 2010 12:20 am, editat 2 cops en total
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Més que instal·lador, soc un usuari habitual de molts d'ells, i apasionat dels sistemes emprats en els telecadires i telecabines sobretot.
Sobre l'ascensor de Puigcerdà, molt bona informació has donat.
Va ser una sort que el fèssin així ja que entre altres projectes hi havia la ocnstrucció de dues escales mecàniques o cintes de l'estil dels centres comercials.
Sobre l'ascensor de Puigcerdà, molt bona informació has donat.
Va ser una sort que el fèssin així ja que entre altres projectes hi havia la ocnstrucció de dues escales mecàniques o cintes de l'estil dels centres comercials.
Editat per darrera vegada per alkolo89 el Dt Maig 04, 2010 12:23 am, editat 1 cop en total
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
EL sistema 3S em fascina, no sé si algú d'aquí ha agafat el funicamp, (Encamp-Grau Roig), uns 6 km en 15' diria, i la cabina és de 24 persones!!
Són al·lucinantment grans!
Per altra banda, aleix, tu que hi entens més...
Quin sistema fan servir les perxes per a desenganxar-se del cable a l'estació de sortida. Mai ho he entes com un cop girat a l'estació inferior es separen del cable i entren en aquell "tipus" de guia
Són al·lucinantment grans!
Per altra banda, aleix, tu que hi entens més...
Quin sistema fan servir les perxes per a desenganxar-se del cable a l'estació de sortida. Mai ho he entes com un cop girat a l'estació inferior es separen del cable i entren en aquell "tipus" de guia
oriolp13- Revisor
- Nombre de missatges : 241
Fecha de inscripción : 01/05/2010
Edad : 33
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Aquest es un sistema el qual no he entés molt com funciona, però té la pinta que al girar hi ha un macanisme que allibera la perxa del cable tractor, tornant-la a enganxar quant un agafa la perxa. Crec que és quelcom semblant als telecadires desembragables però en petit i més secret per a l'esquiador que passa per allí.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Una pregunta. El telefèric de Núria en quin tipus de transport per cable hauria d'anar catalogat? Ho dic perquè em sembla que aquest i l'aeri de Montserrat són sistemes diferents; fa molt de temps que no pujo amb el de Montserrat però el de Núria funciona ininterrompudament, mentre que l'aeri de Montserrat quan arriba a les seves destinacions s'atura.
Invitat- Invitat
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
És Pulsé, un sistema del qual ja en queden pocs a Europa, que està en decadència. És l'únic d'aquest sistema al nostre país.Jordi Freixas escrigué:Una pregunta. El telefèric de Núria en quin tipus de transport per cable hauria d'anar catalogat? Ho dic perquè em sembla que aquest i l'aeri de Montserrat són sistemes diferents; fa molt de temps que no pujo amb el de Montserrat però el de Núria funciona ininterrompudament, mentre que l'aeri de Montserrat quan arriba a les seves destinacions s'atura.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Vaja... i com és que està en decadència? Em pensava que això era només cosa del telefèric de Núria. És una llàstima que estigui en decadència, perquè un tren de cabines sempre podrà portar més gent que una cabina sola.
Invitat- Invitat
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Crec que són dos sistemes diferents, ja que el de montserrat és un aeri en sí, instal·lacio no continuada (les cabines no donen la volta), sinó que sempre van per el mateix costat i per carregar/descàrregar s'han d'aturar. El de Núria és continuat, com un telecadira però amb cabines, amb la diferència que és més pràctic tenir una cabina cada X metres que 4 o 5 de juntes. Antigament no era possible perquè el sistema de desembragatge no estava tan avançat. Actualment té més capacitat un amb cabines repartides que totes ajuntadesJordi Freixas escrigué:Vaja... i com és que està en decadència? Em pensava que això era només cosa del telefèric de Núria. És una llàstima que estigui en decadència, perquè un tren de cabines sempre podrà portar més gent que una cabina sola.
oriolp13- Revisor
- Nombre de missatges : 241
Fecha de inscripción : 01/05/2010
Edad : 33
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Jo he agafat el Funicamp! xD
Percert diria que l'ascensor de Puigcerdà la capacitat màxima es de 12, ja que l'últim cop que vaig anar, fa poc, al cartell de paper posava: Màxim 12 persones.
Percert diria que l'ascensor de Puigcerdà la capacitat màxima es de 12, ja que l'últim cop que vaig anar, fa poc, al cartell de paper posava: Màxim 12 persones.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
La capacitat és de 25, però per no anar enllaunats, només es deixa pujar de 12 en 12, tot i que entren 25 i inclos algún més.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
alkolo89 escrigué:La capacitat és de 25, però per no anar enllaunats, només es deixa pujar de 12 en 12, tot i que entren 25 i inclos algún més.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Per cert una curiositat que mai he dit es que a Andorra va haver un funicular, construit al 1932/1934, des de la central hidroelèctrica fins al llac d'Engolasters. Que al 2002 aprox. el van treure, on estava el funicular ara esta la nova canonada forçada.
Aquí us poso una foto del funicular al museu de l'electricitat de F.E.D.A. o també es pot dir Museu MW:
Aquí us poso una foto del funicular al museu de l'electricitat de F.E.D.A. o també es pot dir Museu MW:
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
nilruiz escrigué:Que al 2002 aprox. el van treure
Suposo que quan el van treure ja deuria fer més temps que estava clausurat, oi?
Invitat- Invitat
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Jordi Freixas escrigué:nilruiz escrigué:Que al 2002 aprox. el van treure
Suposo que quan el van treure ja deuria fer més temps que estava clausurat, oi?
Sí, just quan van fer la carretera cap a Engolasters...
Ja que el van contruir perque avans no hi havia accés al Llac per carretera
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Doncs és ben trist que la construcció d'una carretera fós el motiu de clausura d'una línia de funicular. Com resulta igual de trist que per petit que sigui Andorra, un país europeu en sí mateix no tingui cap mena de ferrocarril.
Invitat- Invitat
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Jordi Freixas escrigué:Doncs és ben trist que la construcció d'una carretera fós el motiu de clausura d'una línia de funicular. Com resulta igual de trist que per petit que sigui Andorra, un país europeu en sí mateix no tingui cap mena de ferrocarril.
Ja... Pero el que nose realment es que si el funicular era per tot el públic o solament per els treballadors.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Tampoc seria el primer cas en que un transport d'aquestes característiques comença tenint un us privat, per acabar sent d'us públic. Per exemple, el telefèric de l'estany de Gento, o l'antic funicular de Núria.
Pel que fa al telefèric de l'estany de Gento va ser inicialment construït per a transportar mercaderies de gran tonatge per a unes obres (es veu que va arribar a carregar un camió i tot) i més endavant passaria a ser de viatgers. El seu ús és turístic i funciona pels caps de setmana.
I pel que fa a l'antic funicular de Núria, si bé crec que sempre va ser d'us públic, provenia de l'exposició universal de Barcelona. Però el que comunicava inicialment (sense deixar de ser el mateix trajecte que efectua actualment el Telefèric de la Coma del Clot) era l'estació del Cremallera de Núria amb el que actualment és l'Alberg Pic de l'Àliga, però que en aquella època havia arribat a ser una residència privada o alguna cosa relacionada amb el "régimen".
Pel que fa al telefèric de l'estany de Gento va ser inicialment construït per a transportar mercaderies de gran tonatge per a unes obres (es veu que va arribar a carregar un camió i tot) i més endavant passaria a ser de viatgers. El seu ús és turístic i funciona pels caps de setmana.
I pel que fa a l'antic funicular de Núria, si bé crec que sempre va ser d'us públic, provenia de l'exposició universal de Barcelona. Però el que comunicava inicialment (sense deixar de ser el mateix trajecte que efectua actualment el Telefèric de la Coma del Clot) era l'estació del Cremallera de Núria amb el que actualment és l'Alberg Pic de l'Àliga, però que en aquella època havia arribat a ser una residència privada o alguna cosa relacionada amb el "régimen".
Invitat- Invitat
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Confons termes Jordi, telefèric i telecabina no són el mateix. Et deixo uns enllaços a la Viquipèdia, Telefèric, Telecabina.Jordi Freixas escrigué:Tampoc seria el primer cas en que un transport d'aquestes característiques comença tenint un us privat, per acabar sent d'us públic. Per exemple, el telefèric de l'estany de Gento, o l'antic funicular de Núria.
Pel que fa al telefèric de l'estany de Gento va ser inicialment construït per a transportar mercaderies de gran tonatge per a unes obres (es veu que va arribar a carregar un camió i tot) i més endavant passaria a ser de viatgers. El seu ús és turístic i funciona pels caps de setmana.
I pel que fa a l'antic funicular de Núria, si bé crec que sempre va ser d'us públic, provenia de l'exposició universal de Barcelona. Però el que comunicava inicialment (sense deixar de ser el mateix trajecte que efectua actualment el Telefèric de la Coma del Clot) era l'estació del Cremallera de Núria amb el que actualment és l'Alberg Pic de l'Àliga, però que en aquella època havia arribat a ser una residència privada o alguna cosa relacionada amb el "régimen".
Telefèric seria l'Aeri de Montserrat, en canvi a Núria el que hi ha és un telecabina.
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Al meu poble també hi ha una canonada d'aquestes, amb les restes d'un funicular, en aquell cas, per a transportar material d'obres i altres de 'empresa, no sent public. Que no t'estranyi que aquest fos només per l'empresa, ja que no es veu molt adaptat a l'ús amb viatgers
oriolp13- Revisor
- Nombre de missatges : 241
Fecha de inscripción : 01/05/2010
Edad : 33
Re: Tipus de sistemes de transport per cable.
Una troballa que he descobert a la Viquipèdia, la foto és de l'usuari Pedroserafin, de l'antic funicular de Núria a Coma del Clot:
La imatge és de l'any 1965.
La imatge és de l'any 1965.
Temas similares
» Comsa Rail Transport
» Fòrum del Transport Català (FTC)
» ATM (Autoritat del Transport Metropolità)
» Incivisme al transport públic
» Transport públic per a la visita del papa Benet XVI a Barcelona
» Fòrum del Transport Català (FTC)
» ATM (Autoritat del Transport Metropolità)
» Incivisme al transport públic
» Transport públic per a la visita del papa Benet XVI a Barcelona
Pàgina 1 de 1
Permisos d'aquest fòrum:
No pots respondre a temes en aquest fòrum
Dj Des 19, 2013 8:27 pm por UT440_132M
» Notícies (obres, creació de serveis, talls, etc)
Dc Des 04, 2013 10:24 pm por UT440_132M
» Incidències internacionals
Dg Des 01, 2013 3:28 pm por UT440_132M
» Descarrilament a Sant Andreu Arenal
Dg Oct 27, 2013 10:03 pm por UT440_132M
» Train Simulator 2014
Dg Set 29, 2013 10:24 pm por QO1922
» Locomotores dièsel V200 de COMSA i RENFE
Ds Set 21, 2013 4:32 pm por QO1922
» Locomotores elèctriques 269 de RENFE
Ds Set 21, 2013 4:30 pm por QO1922
» Restauració de la 281 006
Ds Ago 31, 2013 6:20 pm por UT440_132M
» Renfe locomotores dièsel 333
Dj Ago 29, 2013 10:42 pm por UT440_132M